keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Koulujuttuja

(Maksuton tiedonanto: Seuraava teksti käsittelee koulunkäyntiä, mutta koska minulla ei ymmärrettävistä syistä ole vielä hallussani kuvamateriaalia koulustani, olen liittänyt oheen kuvia Birminghamin kirjastosta, jossa vierailin maanantaina.)

Eilen (2.9.) kävin koululla ensimmäisen kerran; pääsin valitsemaan aineet ja minulle esiteltiin koulua ja sen sellaista.

Valitsin kouluaineiksi English Literature, Psychology, Religious Education ja Music. Musaa en olisi oikeastaan halunnut ottaa, mutta olin ilmeisesti kirjannut sen hakupakettiin joskus puoli vuotta sitten, joten koulussa oletettiin että haluan opiskella sitä. Juttelin musiikin opettajan kanssa, joka oli innoissaan tulostani kouluun ja sanoi jo kertoneensa musiikin ryhmälleen, että sinne tulisi ulkomaalainen vaihto-oppilas! Musiikin ryhmä on ymmärtääkseni melko pieni, ja jos ne oppilaat kerta odottavat minua sinne… en oikein halunnut kieltäytyäkään. Eniten minua musiikin opiskelussa huoletti kurssiin kuuluva säveltäminen ja esiintyminen. Musiikin opettaja kuitenkin vaikutti todella mukavalta, ja sanoi auttavansa minua sävellys-osuuden kanssa.
Opettajat laittoivat minut juttelemaan vielä jonkun oppilaan kanssa, joka oli jo suorittanut AS-tason musiikin. Hän oli todella mukava ja avulias, ja kertoi helpotuksekseni, ettei sävellyksessä tärkeintä ole niinkään itse sävellys, vaan omasta sävellyksestä tehtävä analyysi. Lisäksi kuulemma esiintymis-osiota varten yleisöksi riittää kaksikin kuuntelijaa, joten enköhän minä siitä selviä! Ilmeisesti saan myös musiikin yhteydessä viulutunteja koululta, joten ei tarvitse hankkia opettajaakaan!
 Kun kerroin Binnille ainevalinnoistani, hänen ensimmäinen reaktionsa oli ”Religious Education? WHY?!”, joten hehhheh, odotan innolla… RE on Englannissa kuitenkin hyvin erilaista kuin se ussa mitä meillä Suomessa on. Englannissa aine koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäinen osio näytti olevan lähinnä filosofiaa ja siihen liittyviä termejä, etiikkaa ja sen sellaista. Toinen osio käsittelee taas pelkästään islamia. Vähän erikoista, mutta ajattelin sen olevan kiinnostavaa. Ei ainakaan mitään perus kirkkohissaa.

Tänään oli siis ensimmäinen varsinainen koulupäivä. Kaikki meni ihan hyvin, ja ehdin jo vähän tutustuakin toisiin oppilaisiin. Ei tämäkään mikään ihmeellinen päivä ollut, meidät vaan jaettiin ryhmiin ja annettiin päivämääriä ynnä muuta sellaista. Jonain ihme tutustumisleikkinä meille annettiin teippiä ja ilmapalloja joista meidän piti rakentaa pystyssä pysyvä kaari?? Tästä sitten saatiin hieno opetus ihmissuhteiden tärkeydestä ja siitä, miten oikeassa elämässä ei voi luovuttaa, vaikka olisikin vähän vaikeaa. Aivan.

Tällä hetkellä minun pitäisi varmaan olla tekemässä kotitehtäviä, koska niitä on paaalllljooonnn. Muut oppilaat olivat saaneet ”transition work” tehtävänantonsa ilmeisesti jo heinäkuun lopulla, mutta koska valitsin aineet vasta eilen, sain tehtävänannotkin vasta tänään ja palautuspäivä on ensi tiistaina. Huomenna koulussa on ilmeisesti jotain luentoja ja perjantaina älykkyys- ja lähtötasotestejä ynnä muuta sellaista.
Kun olin kävelemässä pois koulusta, kolme tyttöä tuli juttelemaan minulle ja pyysivät tulemaan kanssaan puistoon. Ensimmäiset ystävät, jee! Menimme Poundlandiin, jotta saisin kolikoita bussimatkaa varten (busseissa pitää olla tasaraha, joten tänäänkin maksoin vähän ekstraa kun ei ollut oikeita kolikoita) ja syömään ranskalaisia. Oh how British.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti