Kun arjessa ei täällä tapahdu mitään kovin ihmeellistä, jää
kirjoittaminenkin helposti sivuun kun en keksi mitään erityistä kerrottavaa. Ja
kun ei ole vähään aikaan postannut mitään, uuden blogitekstin kirjoittaminen
tuntuu vaikealta ja isolta kun ei tiedä mistä aloittaa. Lukija antoi minulle
kuitenkin aiheen kirjoitettavaksi joten katsotaan miten tämä sujuu pienen tauon
jälkeen!
poikakoulu |
Lempiaineeni täällä koulussa on sosiologia, jonka voisi
muuten tuoda Suomenkin kouluihin! Koulussani
suunnilleen puolet sosiologian opetuksesta käsittelee perhettä, toinen puoli
koulutusta. Lisäksi käydään eri sosiologisia näkemyksiä (esim. feminismi, marxismi
jne) ja tutkimustapoja. On ollut mielenkiintoista lukea englantilaisesta
koulutusjärjestelmästä samaan aikaan kun käyn itse englantilaista koulua
ensimmäistä kertaa! Voin siis kertoa teille myös hieman rakenteellisista
eroista Suomen ja Englannin koulutusjärjestelmien kohdalla omien kokemuksieni
lisäksi, jotka ovat tietysti jokseenkin subjektiivisia.
1. Opetuksen taso
Myönnän puolueellisuuteni:
Helsingissä olen aina ollut hyvätasoisissa kouluissa kun taas Englannin kouluni
on keskitasoinen. Kuitenkin jostain kertoo se, että psykologian opettaja antaa joka tunti samalle käsitteelle eri määritelmän. Tunneilla myös
keskustellaan opetuksen aiheista vähemmän kuin Helsingin koulussani. Suomessa
opettajilla pitää olla maisterintutkinto, Briteissä vähempi koulutus riittää.
2.
Eri kouluissa opetetaan eri asioita
En tiedä miksi, ja miten tämä
edes saadaan toimimaan. Siinä missä minun koulussani meille opetetaan
sosiologian tunnilla koulutusjärjestelmästä ja perheistä, jossain toisessa
koulussa saatetaan opettaa vaikka terveydenhuollosta ja massamediasta. Minä
opin Religious Education –tunneilla Islamista ja etiikasta, mutta joku toinen saattaa
oppia buddhalaisuudesta ja Uudesta Testamentista. Koulut päättävät itse mitä
aihealuetta he haluavat opettaa, ja se riippuu myös siitä, minkä kokeen
oppilaat tekevät (Briteissä useat eri ”examination boardsit” vastaavat
kokeiden laatimisesta ja niiden arvioinnista). Tämän vuoksi eri
kouluista tulevat oppilaat ovat aiemmin oppineet hiukan eri asioita, ja jotkut
esimerkiksi tietävät Islamista paljonkin kun toiset eivät tiedä mitään.
tyttökoulu |
3.
3-4 oppiainetta vs… Suomen n. 13 ainetta?
Suurin ero on tietysti se, että
kun suomalaisissa lukioissa oppilaiden pitää opiskella jokaisesta aineesta pari
pakollista kurssia, Briteissä oppilaat lukevat vain kolmea tai neljää ainetta. Yleensä
nekin, jotka ovat lukeneet lukion ensimmäisellä (Year 12, jolla minä olen)
neljää ainetta, pudottavat yhden pois lukion viimeisellä luokalla (Year 13).
4.
Suomalainen opetus on tehokkaampaa
Oletin, että kun kerta
opiskellaan vähemmän aineita, niitä aineita opiskeltaisiin sitten syvällisemmin
verrattuna Suomen ”yleissivistävään” opetukseen, jossa jokaisesta aineesta
opitaan vähän jotain. Olin väärässä! Huomaan tämän esimerkiksi psykologiassa,
jossa kahden käymäni suomalaisen lukiokurssini ansiosta useimmat opiskeltavat
asiat tuntuvat tutuilta. Mietin muutaman kuukauden mistä tällainen ajanhaaskaus johtuu, kunnes tajusin,
että täällä jatkuvaan esseiden väsäilyyn kuluu aikaa. Opetustahtikin on
hitaampi, mutta samalla
käytetään paljon aikaa esseiden kirjoittamisen opetteluun. Suomalaisissa
lukioissa kuuden viikon kurssi käytetään täysin kurssin asioiden tehokkaaseen
opiskeluun, ja sitten kuuden viikon jälkeen koeviikolla kirjoitetaan kaksi
esseetä joka kokeessa. Koska lukio täällä ei ole kurssimuotoista, esseekirjoittamista
ei harjoitella kurssikokeissa, vaan tunneilla ja kotiläksyinä. Läksymäärä
neljästä aineesta on siis samankaltainen tai jopa suurempi kuin seitsemän
aineen läksymäärä Suomessa. Olemmekin vitsailleet muiden suomalaisten
vaihtareiden kanssa, että samanpaksuinen kirja, jota Suomessa käytettäisiin
kuuden viikon ajan kestää täällä koko lukuvuoden.
5.
Kokeet
Täälläkin on tuntikokeita pitkin
vuotta, mutta pääasiassa kaikki paineet kohdistuvat vuoden lopussa häämöttäviin
AS-tason kokeisiin. Vuotta aiemmin oppilailla on ollut GCSE-kokeet ja vuoden
päästä koittavat viimeiset A2-tason kokeet. Joka vuosi oppilailla on siis isot
kokeet vuoden lopussa. Suomessa ainoat isot kokeet ovat oikeastaan ylioppilaskokeet,
kolmen vuoden lukio-opiskelun jälkeen. Paikalliset oppilaat kauhistuvat kun
kerron Suomen 6-tuntisista päättökokeista!
6.
Kielet
Valitin jo aiemmin siitä, että britit eivät lue kieliä. Vika on koulutusjärjestelmässä, ja siinä että kieliä
ei tarvitse lukea. Pakollisia kieliä ei ole:
britit laitetaan kyllä opiskelemaan jotakin kieltä n. 11-vuotiaana, mutta sitä
ei tarvitse jatkaa ja monet lopettavat sen, koska mihin kieliä tarvitsee jos
koko muu maailma puhuu englantia? Kuulemma yliopistoissa on täällä vaikea
opiskella kieliä, ellei kieltä ota sivuaineeksi. Suomen yliopistoissa taas voi
ymmärtääkseni lukea lähes mitä kieltä tahansa muiden opintojen rinnalla.
7.
Opetus keskittyy parantamaan parhaitten oppilaitten
tuloksia
...huonompien oppilaiden
kustannuksella. Brittiläinen koulutusjärjestelmä näyttää kannustavan tätä
monella tapaa, mutta otetaan kaksi esimerkkiä: tiering ja streaming. Streaming
tarkoittaa sitä, kun oppilaat laitetaan tekemään
kokeet, joiden perusteella heidät laitetaan eri tasoryhmiin. Siis pienille
oppilaille kerrotaan että kuka on hyvä opiskelija ja kuka huono, ja sitten
vielä kaikki huonot laitetaan yhteen surkeaan joukkoon mätänemään keskenään ja
kaikkia hyviä kannustetaan saavuttamaan mahdollisimman korkeita arvosanoja.
Tilastojen valossa näyttää siltä, että korkeammissa tasoryhmissä on yleensä
keskiluokkaisia ja valkoisia oppilaita, kun taas matalammissa tasoryhmissä on
köyhempiä ja ei-valkoisia oppilaita. Opettajat keskittyvät opettamaan parhaita
oppilaita, kun taas huonommissa tasoryhmissä olevat opiskelijat saatetaan nähdä
toivottomina tapauksina. Tiering tarkoittaa sitä, että oppilaat laitetaan
eritasoisiin kokeisiin. Jos oppilaalla ei opettajan mielestä ole toivoakaan
menestyä, saatetaan hänet laittaa foundation-tasoiseen kokeeseen, jossa paras
mahdollinen saavutettava arvosana on C (Suomen arvosanoissa noin 7).
Korkeampitasoisissa kokeissa on taasen enemmän valkoisia ja keskiluokkaisia
oppilaita. Luokkaerot vaikuttavat suuresti siis myös siihen millaista opetusta
oppilas saa! ONNEKSI suomalainen opetus on tasapuolisempaa ja keskittyy huonompia
arvosanoja saavuttavien oppilaiden kehittämiseen.
ruokala |
8.
Yksityiskoulut ja tyttö- ja poikakoulut
Suuri ero on tietysti siinä, että
Suomessa ei ole yksityiskouluja. Helsingin TYKki ym. ”yksityiskoulut” eivät ole
yksityiskouluja samassa mielessä kuin englantilaiset yksityiskoulut, sillä niiden
pitää vain hankkia itse oma rahoituksensa, mutta muuten opetus on samanlaista
kuin muissakin kouluissa. Suomessa ei myöskään ole juuri (onko yhtään?) tyttö-
tai poikakouluja. En tiedä mitä mieltä tästä olisin. Tutkimukset ovat
osoittaneet, että tytöt hyötyvät tyttökouluissa opiskelusta. Tytöillä on
esimerkiksi vähemmän paineita valita humanistisia aineita luonnontieteiden sijaan
jos kaikki oppilaat ovat tyttöjä. Englantilainen lukioni täällä on sekakoulu,
mutta saman koulun alemmat luokat ovat jaoteltu tyttö- ja poikakouluiksi. Poikakoulun
tulokset ovat ilmeisesti paljon huonompia kuin tyttökoulun. Alueen lapsista
tytöt pääsevät siis parempaan kouluun kuin pojat, mikä on aika
epätasa-arvoista! Lisäksi jaottelu tyttö- ja poikakouluihin on aika
vanhanaikaista.
Siinä kaikki, näemmä en osaa enää kirjoittaa lyhyesti!
Kirjoitin muuten aiemmin koulustani Exploriuksen sivuille, jos tämän puuduttavan
pitkän esseen jälkeen vielä kaipaat lisää luettavaa englantilaisesta
kouluelämästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti